יום ראשון, 4 באוקטובר 2009

מבוא לטניס

מבוא לטניס- היסטוריית משחק, חוקים, מושגים ועוד!

היסטוריית משחק

השם "טניס בא מהמילה הצרפתית TENEZ (משמע מאד דומה...), פירוש המילה TENEZ היא "החזירו, קבלו".

את המחשק המציאו הנזירים משום שהמשחק התאים לעולם המושגים שלהם ולאולמות שהיו במנזרים. במאה ה- 13 המשחק שוחק עם כף היד באולמות מיוחדים עם חוקים שהיו מושפעים ממושגים דתיים. משחק ידיים שהומצא על ידי הנזירים (אשר קדם לטניס) נקרא- JEU DE PAUME. כבר במאה ה- 16 היה משחק הטניס להיט בחצרות המלכים. הנרי ה- 8, מלך אנגליה היה חובב נלהב של המשחק ולאחר שמשחק הטניס התפשט בכל רחבי צרפת הוא הגיע גם לשאר מדינות אירופה. בהתחלה המשחק שוחק בעיקר באולמות (עד היום יש מספר טורנירי אולמות בסבב התחרותי). המשחק התפשט בין המוני העם אשר שיחקו ברחובות ואף הימרו על המנצח בכסף, כתוצאה מכך המלוכה החליטה להחרים את המשחק לזמן מה. ישנה סברה כי הספירה המיוחדת (מפורט בהמשך הפרק) בטניס מקורה באותם משחקי המזל, כאשר המהמרים הטילו מטבעות של 15-30-40-60 סו (מטבע צרפתי עתיק). בשפה הצרפתית את הערך "45" מבטאים בשתי מילים - "קרונט- סנק" כך שנקטע ההמשך ואילו 60 היה מיותר כי כאן זכה המנצח בקופה כולה. כאמור, בתחילת עידן הטניס המשחק שוחק בידיים לאחר מכן עברו לשחק עם כפפה ולבסוף הגיע עידן המחבטים! המחבטים הראשונים היו מעץ ונוסף לכך היו קצרים למדי.

את המיתר של המחבט ייצרו ממעיים של בהמות בתוספת חומרים אחרים.

בהמשך...מושגים בסיסיים, שיטות ספירה ועוד!


מושגים בסיסיים (טניס מודרני)

  • Ace (אייס): כאשר השחקן שמקבל את חבטת ההגשה לא מצליח לחבוט בכדור בחזרה אחרי שזה נגע בתחומי המגרש.
  • Break Point (נקודת שבירה): נקודה בה השחקן אשר מגיש עלול להפסיד את המשחקון.
  • Double Fault (שגיאה כפולה): קורה כאשר השחקן שמגיש במשחקון נכשל בשני נסיונות ההגשה.
  • Set Point (נקודת מערכה): המצב בו אחד השחקנים נמצא במרחק נקודה אחת מניצחון במערכה כולה.
  • Match Point (נקודת משחק): המצב בו אחד השחקנים נמצא במרחק נקודה אחת מניצחון במשחק כולו.
  • Unforced Error (טעות בלתי מחייבת): קורות כאשר לשחקן יש מספיק זמן להכין ולמקם את עצמו בצורה אופטימאלית על מנת שיוכל להחזיר את הכדור ליריב ואף על פי זאת הוא מבצע שגיאה באותה הנקודה.
  • Double Faults (טעות כפולה): קורה כאשר השחקן שמגיש טועה פעמיים ברציפות בהגשות שלו, במקרה זה היריב מרוויח את הנקודה.
  • Winner (ווינר): כאשר הכדור קופץ במגרש של שחקן יותר מפעם אחת, נבוץ בדרך כלל במקום ה- DropShot.
  • Foot Fault (פסול פסע): כקורה כאשר השחקן שמגיש דורך ברגלו על הקו האחורי (קו הבסיס), במקר זה השחקן מפסיד את אותה הנקודה.
עקרונות המשחק ושיטת הספירה
כאמור, ייתכן ושיטת הספירה מקורה במשחקי המזל שעכרו פשוטי העם ברחובות צרפת במאה ה-16...להלן הסבר מפורט לעקרונות המשחק ולשיטת הספירה הנהוגה היום:

ראשית, טניס לא משחקים "על זמן" אלא עד שהמנצח לא משיג את סך הנקודות הנדרש (תכף יבוא ההסבר). המשחק מורכב ממספר מערכות (סבלנות, גם זה תכף יבוא)...מערכות מורכבות ממשחקונים (אני אסביר הכללל!)

אתחיל מהסוף...
משחקון- שלב במשחק בו אחד השחקנים מגיש והשחקן השני מחזיר את ההגשות. משחקון נגמר כאשר אחד השחקנים השיג את כמות הנקודות שמספיקה לו כדי לנצח. בתום המשחקון הנוכחי השחקנים מתחלפים בתפקידים (אלא אם כן היה זה המשחקון האחרון במשחק כולו, קרי, השחקן שזכה במשחקון זכה גם במשחק כולו)

מערכה- מורכבת מאוסף משחקונים...המנצח במערכה חייב לזכות ב-6 משחקונים לפחות ובנוסף, להיות בפער של לפחות 2 משחקונים מהיריב. כלומר, תוצאות אפשריות שמעניקות זכייה במערכה- 6:1, 6:4, 7:5...

הערה: במידה ומגיעים לתוצאה 6:6 המשחק עובר למה שנקרא "שובר שוויון" (ישנה אפשרות שזה לא יקרה, אני אסביר בהמשך)

אני סוטה לשנייה מההגדרות על מנת להסביר מה זה "שובר שוויון"...שובר שוויון זה מצב בו אחד השחקנים מגיש פעם אחת ולאחר מכן השחקנים מחליפים תפקידים כל 2 הגשות. המשחקון הזה יוכרע על פי הכללים הבאים:
המנצח חייב להשיג 7 נקודות ובנוסף חייב להוביל בפער של לפחות 2 נקודות על היריב (דומה מאד לכללים של המשחקונים הרגילים- ראה למעלה)

בחזרה להגדרות...משחקון ומערכה הגדרנו כבר...נעבור למשחק

משחק- זכייה במערכה מקנה למנצח נקודת מערכה...בסבב הנשים צריך לזכות ב-2 מערכות (לאו דווקא ברצף) על מנת לזכות במשחק כולו. בסבב הגברים המצב דומה מאד פרט ל-4 הטורנירים הגדולים בסבב הנקראים "גראנדסלאם" (ראה פרק שלם בתוכן הבלוג)

זהו לבנתיים...בקרוב מאד יבוא ההמשך
מכות בסיסיות בטניס
תחילה אני אסקור את שלושת החבטות שבלעדיהן משחק תקין לא יכול לתהקיים...
חבטת הגשה (SERVE)- זו חבטה שפותחת כל משחקון (ראה למעלה הסבר למושג "משחקון")...ברמות הגבוהות מדובר על חבטת מפתח מכיוון שזו המכה היחידה שהיריב כמעט ולא יכול לחזות "לאן היא תלך" ובנוסף, מדובר על החבטה החזקה ביותר (מהשלוש שאציין בפרק זה) ולכן יש חשיבות לחבטה הזאת.
קצת סטייה מהנושא, בשנת 2001 שחקן בשם גוראן איבניסביץ' זכה בטורניר ווימבלדון (ראה פרק "גראנדסלאם") בזכות חבטות הגשה אדירות...כשאני אומר אדירות הכוונה היא להגשות שמהירות הפגיעה של הכדור במגרש עולה על 230 קמ"ש באופן קבוע!
נורא קשה להגיב לכדורים כאלו ולכן הרבה מאד ממכות ההגשה הללו מסתיימות במה שנקרא ACE...כזכור, ACE זה מצב שבו הכדור פוגע בתחום החוקי של המגרש מבלי שהיריב מצליח להחזיר את החבטה.
מכת כף היד FOREHAND)- זו החבטה השכיחה ביותר בטניס המקצועי וגם החובבני מכיוון שמדובר על חבטה נוחה מאד משום שקל יחסית לשלוט על כף היד...מבחינה מוטורית הרבה יותר קל לפעול עם כף היד מאשר עם גב היד...ניתן לייצר חבטות מגווונות ביותר והשליטה בכדור הינה מאד מאד טובה!
מכת גב היד (BACKHAND)- זו חבטה פחות עדיפה לרוב השחקנים מכיוון שהיא בדיוק ההיפך ממכת כף היד. מדובר על מכה שקשה יותר לשלוט באמצעותה בכיוון הכדור, המכה פחות עוצמתית ומדוייקת ממכת כף.
מהנ"ל אמור להיות ברור שאני בתור שחקן אעדיף לשלוח את הכדורים שלי לגב היד של השחקן היריב במידה וזה מתאפשר ונכון...לא כל כודר יישלח לגב היד אלא עם זה צעד נכון באותו רגע.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה